Tatu Virtamo

Tatu Virtamo aloitti vuonna 2009 Lahden kaupunginteatterin tehostemestarina jonka pääasiallisena tehtävänä on suunnitella kunkin esityksen äänimaailma tukemaan näytelmän kokonaisuutta. Näytelmillä on hyvin erilaiset tarpeet ja jokaisen näytelmän tarpeiden kartoittaminen on tärkeä perusta suunnitelman luomiseen.
"Jo ennen kun uuden teoksen harjoittelu alkaa, pyrin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa saamaan tekstit ja tapaamaan ohjaajan, jotta pääsen työstämään jonkinlaista raakamateriaalia. Kun harjoitukset alkavat, pyrin siihen, että minulla olisi jo jotain puolivalmista tarjolla. Joskus kirjailija on sisällyttänyt tekstiin ääniohjeistusta ja usein on myös tekstissä valmiiksi selviä äänikuvia. Enimmäkseen tekstit kuitenkin antavat mahdollisuuden taiteelliselle luovuudelle. Mielelläni menen roolihahmojen pään sisään ja pyrin äänellä kuvaamaan heidän tunnetilojaan - se vaatii aikalailla samaistumista rooliin," pohtii Tatu.

"Tie tätä ammattia kohti lähti siitä, että jo nuorena oli halu tehdä musiikkia. Olin lapsena soittanut pianoa ja jonkin verran kitaraa, mutta enemmän kiinnosti äänen kanssa leikkiminen ja säveltäminen. Lukioaikoina haaveilin, että ryhtyisin tekemään jotain taiteellista työtä, mutta epäilin kuitenkin riskin suuruutta. Kaikki muut alat tuntuivat kuitenkin kompromissilta, joten lähdin Englantiin opiskelemaan musiikkiteknologiaa. Suoritin siellä ns. alemman korkeakoulututkinnon ja valmistuttuani jäin sinne pariksi vuodeksi tekemään kaikenlaisia alan hommia. Jatkoin opintojani Teakin äänisuunnittelulaitoksella, jossa suoritin kaksivuotisen maisteritutkinnon. Teatteri on osoittautunut erittäin palkitsevaksi, emotionaalisesti hyvin rikkaaksi työympäristöksi," kertoo Tatu.

Tatu Virtamo on syntynyt Helsingissä, mutta on asunut nuorempana isänsä työn ja myöhemmin opintojensa vuoksi kolmanneksen elämästään ulkomailla. Teakista valmistuttuaan Tatu kävi tekemässä pari suunnittelua Kajaanin teatteriin, kunnes sai vakituisen paikan Lahdesta. "En tuntenut kaupunkia ennestään, mutta olen viihtynyt täällä hyvin. Täällä kaikki on lähellä ja normaali arki pyörii muutaman korttelin sisällä, joten teatterin tekemiseen on helppo keskittyä. Lahti on myös mukavasti Helsingin lähellä ja yhteydet ovat hyvät."
Työn paras puoli Tatun mielestä on se, että jokaisen näytelmän antamissa puitteissa voi itse luoda ja toteuttaa sekö omaa että työryhmän taiteellista visiota. "Kiinnostavinta tässä ammatissa on työn antamien luovien haasteiden ratkominen. Olen saanut tehdäkseni hyviä, taiteellisesti palkitsevia suunnitteluita. Ehkä arvokkain kokemukseni on ollut Kuunaama -näytelmän äänimaailma, jossa piti todella mennä sisälle sairaan lapsen mielenmaisemaan. Olin hurjan iloinen, että pääsin sen tekemään. Seuraava produktio, Salainen puutarha oli myös hyvin mieluinen ja siihen oli helppo mennä, koska ohjaaja oli sama kuin Kuunaamassa. Tein siihen äänet ja musiikillisen suunnittelun, joille näytelmä antoi kiinnostavan alustan."

Työn luonteeseen kuuluu se, että suunnitelmat pyörivät kotonakin päässä, koska Tatu työstää äänimateriaalia toisinaan myös kotonaan. "Työ on usein todella aika kokonaisvaltaista, jolloin on parempi panna muut asiat syrjään ja keskittyä näytelmään. Tekninen työ tulee sitten, kun äänimateriaalia työstetään konkreettisesti.

"Minulle paras tapa rentoutua on matkustaminen. Harrastan valokuvausta, joten nämä kaksi sopivat mainiosti yhteen. Kuvaan mielelläni urbaania ympäristöä, uuden kaupungin tutkiminen kameran kanssa on parasta irtautumista arkirutiineista. Valokuvaharrastuksessanikin katson asioita lähinnä taiteellisesta näkökulmasta, rajallisesti kuvattuna, yksityiskohtia etsien."

Tatu Virtamo viihtyy hyvin Lahden kaupunginteatterissa. "Täällä on erittäin hyvä tiimi ja yhteishenki. Rikkaus on siinä, että henkilökunta koostuu hyvin erilaisista ja eri-ikäisistä ihmisistä. Kun kaikki pitävät toisistaan huolta ja toimii hyvässä, motivoituneessa yhteishengessä, syntyy tasokkaita ja kiinnostavia produktioita.