Pekka Korpiniitty

Elokuun alusta käynnistyi Pekka Korpiniityn uralla uusi aika: 15 vuoden jälkeen freelancerin työt vaihtuivat vakituiseen pestiin Lahden kaupunginteatterissa. Työhistoriaan mahtuu kyllä sitä ennenkin kiinnitykset Vaasan, Oulun sekä Helsingin kaupunginteattereihin, ja vierailuja kaikkiin Suomen suurimpiin teattereihin. Korpiniitty pääsi tai pikemminkin ajautui taiteen polulle nuoren miehen kekseliäisyydestä, tosin ei niinkään taiteen palon saattelemana kuin vapaus mielessään. Haminan RUK:sta sai vapaata opintoihin pyrkimiseksi vain yhteen oppilaitokseen ja Taideteollisen korkeakoulun silloiset pääsykokeet kestivät kaksi viikkoa. Kolme opiskelijaa otettiin sisään ja vuonna 1984 Pekka Korpiniitty valmistui lavastajaksi. Kokemusta teatterista ennen opiskeluja oli korkeintaan kahden esityksen verran.

”Lavastajan työssä on parasta tekniikan ja taiteen yhdistäminen”, sanoo Pekka. ”Täytyy tietää mikä itselle on tärkeintä ja sitä kautta löytyy myös se, mistä voi tinkiä. Joustaminen kuuluu asiaan, teatteri on aina kimppa-ajattelun tulos.”
Pitkän päivän matka yöhön esityskaudella 1989-91 Lahden kaupunginteatterissa on edelleen yksi Pekka Korpiniityn omista suosikkitöistä. Ja monen muunkin, sillä tämä Ritva Siikalan ohjaus toi Eero-näyttämölle huikeat 20 000 katsojaa. Pääosissa Eeva-Kaarina Volanen ja Lasse Pöysti.

Viimeisin työ Eero-näyttämöllä oli Kolmas (2013), jonka dramaturginen rakenne kiinnosti erityisesti. ”Pienellä puolella esitys on kokonaisvaltaisempi. Ramppi on matalampi, jolloin katsojan tilakokemus on voimakkaampi ja näin myös äänet ja valot saavat itsenäisemmän ja näyttelijäntyötä intiimimmin tukevan roolin.

Tällä hetkellä työn alla on Kolme muskettisoturia, jonka ensi-ilta tulee olemaan 26.9.2015 Juhani-näyttämöllä. ”Siinä on monta miljöötä ja teoksen toiminnallinen tapa mennä eteenpäin kuin juna tekee lavastuksesta myös orgaanisesti elävän. Pitää ajatella tarina, kohderyhmä ja esitysrytmi, ja tässä varsinkin näyttävät taistelut tuovat oman mielenkiintonsa myös lavastuksen suunnitteluun. Juhani-näyttämö on tilana kuvallisempi kuin Eero. Sen koko mahdollistaa suuret tehot, mutta niiden säätäminen tarkoituksenmukaiselle tasolle on melkoista painia.” Noin 120 lavastusta takana ja aina edelleen uusi kiinnostava työryhmä saa Pekka Korpiniityn syttymään.

(10.8.2015jk)

Pekka Korpiniitty