Kai Poutanen

Lappeenrannasta kotoisin olevan äänimestari Kai Poutasen tie Lahden kaupunginteatteriin kulki Sibelius-Akatemian Koulutuskeskuksessa suoritetun kaksivuotisen äänittäjä- ja musiikkituottajan täydennyskoulutuksen kautta. Hänen alansa on teatteriäänisuunnittelu ja musiikin tuottaminen. Kai tuli Lahteen äänimieheksi vuonna 2002 ja vuosien varrella hän kasvoi työssään äänimestariksi (2007), jonka tehtävänä on teknisen osaamisen ja ääniosastosta huolehtimisen lisäksi äänisuunnittelu. Teatterin äänitekniikasta vastaa kuusihenkinen työryhmä, johon kuuluu neljä äänimestaria, kaksi Juhani- ja kaksi Eero-näyttämöllä sekä kaksi äänimiestä, jotka jalkautuvat tarpeen mukaan Juhanille tai Eerolle sekä myös Aino-näyttämölle. Myös äänimiehet voivat toimia suunnittelevina mestareina.


Teatterin studiohuone on täynnä vaikuttavan näköistä tekniikkaa, mutta vielä vaikuttavimmilta näyttävät työpisteet saleissa - onhan Lahdessa yksi Suomen nykyaikaisimmista ja parhaimmista laitteistoista. Mutta tekniikka on kuitenkin vain pelkkä väline toteuttaa musikaalin tai puhedraaman äänimaailma. Kain tehtävänä on mm. etsiä näytelmään sopivaa musiikkia, suunnitella ja rakennella äänitehosteita osana näytelmän dramaturgiaa, pohtia mikrofonien ja kaiuttimien sijainteja ja rakentaa kokonaisuus sopivaksi näytelmän sisältöön.

Kun Kai Poutanen aloittaa työskentelyn uuden draaman tai musikaalin kimpussa, hän tutustuu käsikirjoitukseen ja siinä vaiheessa hänelle syntyy vain jonkinlainen intuitio kokonaisuudesta. Tosin työn prosessointi alkaa jo siinä vaiheessa, kun hän tietää tarkemmin mitä ollaan tekemässä. Konkreettisesti hän aloittaa suunnittelutyön täydellä teholla vasta sitten kun harjoitukset alkavat ja näyttelijät ovat lavalla. "Ohjaaja tuo usein omia näkemyksiään näytelmän äänimaailmasta. Näytelmissä äänisuunnittelu on musikaaliin verrattuna mielenkiintoisempaa, koska siinä äänen avulla voi tehokkaammin vaikuttaa sisältöön ja luoda mielikuvia. Kysymys ei suinkaan aina ole musiikista, vaan usein sellaisesta äänimaailmasta, jota katsoja ei ehkä huomaakaan. Niinpä äänisuunnittelijan ei pidä itkeä, jos hänelle ei kehuja kirpoakaan. Katsoja ei välttämättä aina huomaa tunnelman tihenemiseen liittyvää äänikuvaa, joka on tavallaan herkullista," kertoo Kai. "Täysi hiljaisuuskin on äänisuunnittelun osaelementti - tehokas usein onkin!"

Äänisuunnittelijan raaka-aineena on kaikki ääni mitä maan ja taivaan välillä löytyy. Se voi olla täysi hiljaisuus, se voi olla kakofoniaa, ihmisen ääntä, musiikkia, abstrakteja tehosteääniä, syntetisaattoreita tai reaaliääniä. "On olemassa ns. 'ukkonen ja ehkä ovikello' -näytelmiä", valaisee Kai. " Ne edustavat äänisuunnittelijalle samaa kuin näyttelijälle rooli 'kolmas puu vasemmalta'. On paljon haastavampaa luoda itse taiteellisempi ratkaisu ja kiertää reaaliäänet kaukaa - tosin se ei ole näytelmien erilaisten luonteiden vuoksi aina mahdollista, eikä aina pidäkään olla."

Työnsä ohella Kai pyrkii katsomaan oman teatterin esityksiä sekä seuraamaan omaa alaansa muissa ympyröissä. "Lontoossa olen päässyt katsomaan kenties elämäni parasta teatteria. Lahden kaupunginteatterin opintotililtä saamani apurahan turvin pääsin New Yorkiin, jossa kävin musikaaliäänisuunnittelun kurssin keväällä 2010. Sain tutustua Broadwayn musikaaliteatterien äänisuunnittelijoiden työsuunnitelmiin ja -tapoihin. Kurssiin sisältyi muutamia esityksiä ja keskusteluja äänisuunnittelijoiden kanssa. Asiat siellä ovat suhteellisesti samat kuin Suomessa: sama laitteisto, sama työyhteisödynamiikka, samat ongelmat. Esitykset toimivat samalla sapluunalla kuin täällä. Oli muuten ällistyttävä havainto, kysymyksessä on sentään Broadway, joka on maailman johtava länsimaisen musiikkiteatterin paikka, pyramidin huippu! Suuri ero oli kuitenkin raha ja se, että sama teos saattaa pyöriä yksin yhdellä näyttämöllä vuosikausia," miettii Kai.

Työssään Kai Poutanen viihtyy hyvin, vaikka välillä "kuuleekin ääniä päässään." Työvuoroja hänellä parhaimmillaan on viisi-kuusi erilaista versiota. Teatterityön ohella Kailla on (työnantajan luvalla) oma toiminimi, jonka puitteissa hän vapaa-aikanaan tuottaa musiikkia bändeille. "En sävellä itse, mutta toimin taiteellisena tuottajana. Opiskelen parhaillaan Lahden Musiikkiopistossa musiikin teoriaa ja haaveillen seuraavaksi suorittavani myös äänisuunnittelun maisteritutkinnon Teatterikorkeakoulussa. Lisäksi harrastan aktiivisesti kilpauintia, mikä merkitsee rankkojen kilpailujen lisäksi henkistä nollausta teatterin arjesta. Urheilu onkin minulle paras tapa ylläpitää luovaa mielialaa..Ja kun haluan todella rentoutua, pakenen rakkaalle mökilleni Saimaalle," kertoo Kai niukasta vapaa-ajastaan.